Meny

Effektiviser med posisjonering og smarte GPS-er

Den økende netthandelen og våre stadig mer krevende behov for hyppige leveringsoppdateringer gjør posisjonering til et populært tema, selv om grunnlaget for teknologien, GPS, har eksistert siden man begynte å skyte opp satellitter. Men det finnes mange flere grunner til hvorfor man ønsker detaljerte data om en transportkjede, eller bare vil vite hvor et apparat befinner seg og hvordan det har det. La denne artikkelen pirre fantasien din rundt posisjoneringens ulike muligheter og hva det er viktig å ha kontroll på.

Nytten av selve GPS-teknologien trenger vi ikke å forklare, så la oss se bort fra bilens navigasjon og båtens plotter og heller fokusere på andre bruksområder. GPS-en gir bare fire nyttige data: tid, lengdegrad, breddegrad og høyde, men den gjør det svært pålitelig og hvor som helst på jordkloden – så lenge du er over bakken. GPS-signalet trenger nemlig tilnærmet fri sikt for å være pålitelig for en mottaker.

KB_positionering_Tanknivå.jpg

Når du kompletterer posisjonsdata med innganger for andre typer data, får du et nesten grenseløst bruksområde. Da kan du koble ulike hendelser og verdier til posisjonen og for eksempel vurdere kjøreatferden til en flåte med lastebiler for å belønne forsiktige og miljøbevisste sjåfører, som sørger for at lasten kommer trygt frem med lavere drivstofforbruk. Ved hjelp av innebygde sensorer for kollisjon/vibrasjon kan du avgjøre hvor i transportkjeden en container har blitt håndtert uvørent, slik at innholdet ble skadet. La en søppeldunk fortelle deg når den er klar for tømming – og gi deg veibeskrivelser til posisjonen. Med analoge og digitale inn- og utganger kan du koble alarmer og måleverdier til posisjonen, og ved hjelp av forskjellige -skytjenester serveres informasjonen med detaljer eller kombinert med kartbilder og grafikk.

I tillegg til GPS-antennen, som enten kan være fast i utstyret, usynlig innebygd eller koblet til via kabel, trenger posisjoneringsapparatet et SIM-kort for å kunne levere data til skytjenesten. Mange ganger leverer produsenten et globalt SIM-kort som allerede er installert i enheten, men hvis du har egne preferanser, kan du bytte til den operatøren du foretrekker.

KB_positionering_GPS_600.jpg

Hvordan skal den forsynes med strøm?

Enten velger man strømforsyning med kabel direkte fra en strømkilde eller fra et innebygd batteri i produktet, som av og til kan ha solceller for å forlenge tiden mellom oppladinger. Det finnes også enheter som genererer egen energi og ikke trenger vedlikehold, som den spesielle AxleRing for togvogner.

19-0423_tabell.jpg

På papiret ser de like ut, men i virkeligheten er de helt forskjellige

Det er nå klinten skilles fra hveten, spesielt hvis du velger batteridrevne produkter. Hvis du velger det, må du ikke se deg blind på den oppgitte batterikapasiteten. Hvor effektivt produktet bruker den tilgjengelige kapasiteten er mye mer interessant. Her kan et produkt gi deg 10 eller 20 ganger lengre driftstid selv om det har samme batterikapasitet som en konkurrerende modell. Det handler om produsentens kompetanse og mulighet til å skrive energieffektiv programvare. Det er bare når man tar hensyn til minst mulig datamengde og prosessorkapasitet for hver overføring at man får veldig gode driftstider med batteri ute i felt. Man skal heller ikke undervurdere temperaturens innvirkning på batteriene, som blir større jo lavere temperaturen blir.

Positionering_Transport_700x300.gif

Posisjonering innen transport, logistikk og bygg og anlegg

Drivstoff er en velkjent stor utgiftspost i transportsektoren, men noe man ikke snakker like mye om, er utnyttelsen av kjøretøyflåten til andre formål enn de profesjonelle. Ved hjelp av en rekke forskjellige innstillinger i skytjenesten, kan man tegne usynlige grenser i et kart, såkalte geo zones, slik at man kan avdekke avvikende kjøring. Og hvis man vil følge med på kjøretøyflåtens drivstoff-forbruk og sammenligne den med den akkumulerte kjørelengden, er det enkelt med de riktige posisjoneringsproduktene, for eksempel VehicleTracker som kan kobles til bilens kommunikasjonskanal, CAN-bussen.

Ved hjelp av tilkobling til CAN-bussen kan man lese inn relevante data fra bilens interne kommunikasjonssystem, for eksempel drivstoffnivå i tanken. Eller hvis en varsel-/servicelampe begynner å lyse, kan det umiddelbart genereres en alarm via SMS eller e-post som sendes direkte til verkstedet. Da kan verkstedet forberede de riktige tiltakene allerede før bilen ankommer. Hvis det ikke finnes CAN-buss, kan det installeres en separat analog tanksensor eller annen type sensor for det formålet man ønsker.

Innebygde sensorer forenkler bruken

Det er en stor fordel hvis produktet har mange av de ønskede sensorene innebygd i hovedenheten. Da slipper man komplisert kabling og dokumentasjon, og man kan enkelt flytte enheten fra sted til sted. Spesielt nyttig er den såkalte 3D G-sensoren. Den informerer om akselerasjon, vibrasjon, støt og vinkel, og den gjør det mulig å vurdere kjøreatferden. Vibrasjon kan være verdifullt for å vurdere kvaliteten på underlaget eller for å registrere slitasje. Å få vite om en transport har blitt utsatt for støt, kan fortelle ved hvilket trinn i transportkjeden en godsskade kan ha oppstått.

19-1420_järnväg_800.JPG

Forsikringsselskaper kan tjene millioner på dokumentert transportkjede

Transportskader koster forsikringsselskapene flere hundre millioner hvert eneste år, men det trenger ikke å være slik. Hvis man får kundene til å dokumentere transportkjeden, kan forsikringsselskapene enkelt kreve erstatning fra den ansvarlige transportøren. I dag har man bare mottakerens informasjon om tilstanden ved levering og forsikringsselskapets kontroll av emballasjen å gå ut fra. At containeren ble mistet i bakken eller kolliderte med en truck på omlastingsplassen, får man aldri vite.

Et eksempel fra virkeligheten gjelder transport av gipsplater. Containeren ble fraktet med båt, lastebil, tog og til slutt lastebil igjen, men vel fremme hos mottakeren ble det avdekket skader, både kantskader og knekte plater. Siden containeren var utstyrt med vår batteri-GPS TotalFinder, kunne hele transportkjeden analyseres i detalj. Det ble tydelig at årsaken til skadene var for voldsom påkobling av den jernbanevognen som fraktet containeren. Togsettet hadde rygget inn mot vognen i for høy hastighet, og 3D G-sensoren hadde registrert støtet. Derfor kunne forsikringsselskapet stille riktig speditør til ansvar for skaden, og på den måten få tilbake en del av den erstatningen som ble utbetalt til kunden. La forsikringspremien avhenge av om transporten kan dokumenteres eller ikke, akkurat som man får rabatt hvis man monterer sporingssender i båten.

19-1429_produkt.jpg

Magnetfeste, innebygd batteri og mange sensorer gir best mulig fleksibilitet

Hvis man velger en modell med et kraftig magnetfeste, kan man bruke løsningen på biler og andre verdifulle gjenstander der man ikke kan gjøre noen inngrep. Hvis du synes at magnet høres usikkert ut, kan vi bekrefte at de produktene vi tilbyr, har en så kraftig magnet at når den sitter i holderen, kreves det spesialverktøy for å fjerne den. Holderen gjør at man også kan feste enheten på et underlag som ikke er magnetisk.

Ta kontakt hvis du trenger mer informasjon om posisjonering og hvordan det kan hjelpe deg med å effektivisere virksomheten din. Ta kontakt allerede i dag for å få gratis rådgivning. Det er enkelt å få tak i oss, og vi liker å hjelpe til. Ta kontakt nå på chat, e-post eller telefon: +46 (0) 8 52 400 700.

Og, du? Få med deg artiklene i kunnskapsbanken. Abonner på nyhetsbrevet

 
Posisjoneringssystemet Total Finder med batteri med lang levetid, innebygde sensorer og en oversiktlig skytjeneste gjør det enkelt å få kontroll over en hel flåte av kjøretøy, eller over enkeltenheter. Den passer for det meste som beveger seg utendørs, og som du ønsker informasjon om. Et kraftig magnetfeste forenkler både montering og vedlikehold.
3 960 NOK eks. mva
Finnes i flere varianter