Meny

Riktig ladekabel til elbilen

Det er mye man må holde oversikt over når man skal kjøpe en helt vanlig ladekabel til elbilen / den ladbare hybriden. Skal det være type 1 eller type 2, 16 eller 32 A, enfaset eller trefaset, schuko eller CEE, eller hurtiglading via CCS? Her prøver vi å svare på noen av de vanligste spørsmålene

Type 1 eller type 2, forskjellige standarder i og utenfor EU

Siden man i EU har valgt type 2 som standard, er den desidert vanligste ladekabelen på markedet en ladekabel med en type 2-kontakt i begge ender. På denne kabelen er de to kontaktene forskjellige. Type 2-håndtaket/kontakten som skal kobles i ladestasjonen, er en hankontakt, og den er litt tynnere, se bildet under.

Typ2-kontakt_hane_skiss.png

I den andre enden av type 2-ladekabelen er håndtaket/kontakten som skal plugges i bilen. Det er en hunkontakt, og den er litt større, se bildet under.

Typ2-kontakt_hona_skiss.png

Standarden type 1 brukes av japanske og amerikanske bilmerker (Tesla har en egen variant). Hvis ladestasjonen ikke har fast ladekabel, men en type 2-kontakt, kan man bruke en kabel som kalles type 1 til type 2.

For type 1-biler er det lurt å investere i en adapter med bestillingsnummer 20103922, slik at man kan lade ved offentlige ladestasjoner med en fast type 2 ladekabel.

20103922_adapter_kontakter2.jpg

Tesla Model S og Model X hadde sin egen variant av ladekontakt, men siden Tesla Model 3 har selskapet gått over til den europeiske CCS-standarden. Les mer om det senere i artikkelen.

Ladestrøm og antall faser

Når man har valgt riktig tilkobling (type 1 eller type 2), må man undersøke hvilken kapasitet man har på bilens innebygde lader (16 eller 32 A samt enfaset eller trefaset). Det enkleste er å spørre bilforhandleren eller se i bilens instruksjonshåndbok.

For lading av mindre elbiler og ladbare hybrider er enfaset lading et alternativ. Med 16 A sikring vil det ta et par timer å lade en ladbar hybrid, og omtrent det dobbelte å lade en ren elbil. Hvis man velger trefaset lading, går det naturligvis raskere. Dagens moderne elbiler har ofte støtte for trefaset lading, men da kreves en ladekabel som støtter det.

Ladesystemet i ladestasjonen og elbilen kontrollerer at alt er OK før ladingen starter, og sørger for at bilen får riktig strøm og at utstyret ikke blir overbelastet. Valg av strømstyrke for kabelen handler mer om å kjøpe en så praktisk og brukervennlig kabel som mulig. En ladekabel for 32 A kan brukes til en bil med 16 A, men den er kanskje unødvendig tung, kraftig og kostbar.

For å kunne dra nytte av trefaset kontakt må bilens innebygde lader også være trefaset. Hvis du har en bil med enfaset lader, kan du fortsatt benytte deg av sikkerheten i CEE-kontakten, men bilen lades bare med enfase.

Lading uten ladestasjon

Når det ikke er en ladestasjon i nærheten, er bærbare ladere (ofte kalt EVSE, Electric Vehicle Supply Equipment) en god nødløsning. Med disse kan man lade bilen fra en vanlig stikkontakt (Schuko) eller fra en CEE-kontakt (blå kontakt for enfaset, og rød kontakt for trefaset). Å lade via en CEE-kontakt er raskere og tryggere sammenlignet med en vanlig stikkontakt. Stikkontakter i hus og garasjer har vanligvis 10 A kapasitet hvis man ikke har oppgradert sikringsskapet og kablene. Ladekabler for vanlige stikkontakter, som leveres med elbiler, er også tilpasset maksimal kapasitet på 10 A.

For å komme rundt den begrensningen kan det være lurt å kjøpe en mer avansert bærbar ladekabel, som man i tillegg kan justere effekten på. Med justerbar effekt unngår du risikoen for å overbelaste strømnettet når du lader kjøretøyet via en vanlig stikkontakt. Med Direktroniks justerbare ladekabel kan du gradvis stille inn effekten fra 6 A og oppover. Det gjør den også perfekt til stikkontakter for motorvarmere, som ofte er koblet til 6 A sikring, men også for offentlige ladepunkt med høyere kapasitet.

Direktroniks justerbare ladere finnes også for trefaset lading. Med justerbar effekt reduseres risikoen for å overbelaste strømnettet når man lader fra en vanlig stikkontakt. Med denne justerbare ladekabelen kan du trinnvis justere effekten fra 6 til 16 A, eller fra 6 til 32 A, avhengig av modell.

Det kan også være lurt å ha en bærbar ladekabel som reserve på reisen, og da for eksempel en universell kabel med alle tre kontakttyper (rød CEE, blå CEE og Schuko). Man vet aldri hvilke stikkontakter man finner langs veien …

20109585_16A_portabel_laddsladd_3-adaptrar.jpg

Hurtiglading via CCS (EU-standard)

Det bygges stadig flere offentlige ladestasjoner. Disse har vanligvis kabel med CCS-kontakt, men de finnes også for normal lading med type 2-kabel. En såkalt hurtiglader gir betydelig høyere hastighet og ligger vanligvis på fra rundt 50 kW til 300 kW i ladehastighet. Hurtiglading via DC kalles av og til Mode 4-lading.

Snabbladdare_CCS.jpg

Bildet er lånt fra det australske nettstedet TheDriven

CCS (Combined Charging System) er en videreutvikling av type 2-kontakten. Den er utviklet for hurtiglading, og den kan lade med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC).

En type 2-kabel av standardmodell passer i den øverste delen av kontakten, men hvis hele CCS-kontakten brukes, får man maksimal kapasitet. Ladehastigheten avhenger av hva elbilen kan ta imot. Den kan være opptil 280 kW, avhengig av tilgjengelig kapasitet og bilmodell. Ved lading via en CCS-hurtiglader mates bilen med DC (likestrøm) direkte til batteriet.

Med denne adapteren mellom CCS1 og CCS2 kan biler med kontakt som følger EU-standarden CCS2, lades via en ladestasjon med fast ladekabel med kontakt av typen CCS1.

En sammenligning av de forskjellige kontaktene for normal lading (AC) og hurtiglading (DC).

Uttag_normal-och_snabbladdning.jpg

Bildet er lånt fra det australske nettstedet TheDriven

Elbiler med type 1-kontakt har en annen teknologi for hurtiglading. Det finnes enkelte biler som har den såkalte type 1 CCS. Men det vanligste er at de følger den japanske standarden for hurtiglading med likestrøm, og har en kontakt som kalles CHAdeMO.

Hvis du har spørsmål eller ønsker rundt ladekabler eller ladestasjoner eller andre ting innen bærekraftig strømforsyning, er Direktroniks prisbelønte kundeservice alltid tilgjengelig* på telefon, e-post eller chat.

Ikke gå glipp av artikler i kunnskapsbanken, abonner på nyhetsbrevet

*) Hverdager mandag–fredag 8.00–17.00

© Copyright 04.10.2021 Innholdet er beskyttet i henhold til loven om opphavsrett.

Anmeldelser – redaktør
Vare.nr 20111250
Fra type 2 mode 3 til Schuko 230 V enfaset 16 A
3 720 NOK eks. mva
Vare.nr 20109781
Stoffveske for opptil 10 m ladekabel
138 NOK eks. mva
 
Med justerbar effekt unngår du risikoen for å overbelaste strømnettet når du lader kjøretøyet via en vanlig stikkontakt. Med vår justerbare ladekabel kan du gradvis stille inn effekten fra 6 A og oppover. Det gjør den perfekt også til motorvarmerkontakter, som ofte har sikring som tåler 6 A.
4 850 NOK eks. mva
Finnes i flere varianter
 
Intelligent og effektiv bærbar elbillader som forenkler ladingen. Med justerbar effekt unngår du risikoen for å overbelaste strømnettet når du lader kjøretøyet via en vanlig stikkontakt. Med denne justerbare ladekabelen kan du trinnvis justere effekten fra 6 til 16 A, eller fra 6 til 32 A, avhengig av modell
9 350 NOK eks. mva
Finnes i flere varianter
Vare.nr 20103922
Adapter ladekabel, fra type 2 til type 1
2 390 NOK eks. mva
 
Ladekabelen for ladestasjoner og deg med type 2-kontakt i kjøretøyet, dvs. de fleste europeiske bilmerker. Den spiraliserte funksjonen (fjæringen) gjør at kabelen ikke havner på bakken og blir skitten, slik at du slipper å dra med deg smuss inn i bilen.
2 770 NOK eks. mva
Finnes i flere varianter
 
Ladekabelen for ladestasjoner og deg med type 1-kontakt i kjøretøyet, dvs. de fleste amerikanske og japanske bilmerker. Den spiraliserte funksjonen (den fjærende funksjonen) gjør at kabelen unngår å havne på bakken og samle mye smuss, som du drar med deg inn i bilen.
2 720 NOK eks. mva
Finnes i flere varianter
Vare.nr 20109651
Adapter CCS Combo 2 til CCS combo 1, 150 A, 0,3 m kabel
7 720 NOK eks. mva